Van Digibeet naar Digijunk

Je bent in gezelschap en daar is eindelijk het moment dat je die ene leuke foto kunt laten zien. Dus je pakt snel je mobiel en begint naarstig te vegen, omhoog en omlaag en van links naar rechts, maar je vindt de foto niet. Nog maar een keer in alle mappen en bestanden zoeken, maar helaas…niet de gewenste foto. Je ziet nog wel in een oogopslag een kleine 20 foto’s van het uitblazen van de verjaardagstaartkaarsjes…misschien een beetje overdreven, denk je nog.

Dit hierboven beschreven voorbeeld zie en hoor ik steeds vaker. En dan gaat het niet alleen maar om foto’s die niet meer kunnen worden teruggevonden. Het gaat eigenlijk om alles wat we tegenwoordig digitaal opslaan op diverse apparaten. Probeer nu maar eens bij jezelf na te gaan hoeveel bestanden, documenten, emails, mappen en dergelijke jij digitaal hebt opgeslagen en ook, waar je die hebt opgeslagen. Denk bijvoorbeeld aan muziek, video’s, foto’s, blogs, administratie en financiën op je externe hard disks, cloudopslag, social media, smartphones en noem maar op.

Digitale revolutie
Het digitale tijdperk of misschien beter, de digitale revolutie, waarin we ons begeven, biedt ontzettend veel mogelijkheden en voordelen. Maar digitalisering heeft zo’n enorme toevlucht genomen de laatste jaren, dat het niet geordend en up to date houden van je digitale opslag, onmiddelijk wordt afgestraft met onvindbaarheid of met heel veel tijd verliezen aan het zoeken naar…. misschien wel die ene foto.
Maar weinig mensen beseffen dat als je zo veel foto’s maakt, je wel een werkend systeem moet hebben om die foto’s op te slaan, wil je tenminste plezier van je foto’s hebben.

Vraagje
Geef nu eerst eens voor jezelf antwoord op de volgende vraag: Waarom maak je foto’s?  Als coach krijg ik steevast de volgende antwoorden: dat is leuk voor laterals herinnering, om het nog eens terug te kunnen kijken of om aan anderen te kunnen laten zien.

Management
Beetje zonde dan als je zo veel bezig bent om al die momenten digitaal vast te leggen en je kunt die vastgelegde momenten, de foto’s, niet meer terugvinden. Want hoe ga je die ene foto tussen die 5-, 10- of  20.000 andere foto’s vinden?

Dat is niet een beetje zonde, maar dubbel zonde:
1) je geniet minder van de momenten die je aan het vastleggen bent, omdat je te druk bezig bent met het klikken op je smartphone.
2) van al die foto’s die je maakt en (automatisch) opslaat, zie je het merendeel niet meer terug (vergeten of onvindbaar geworden).

Digitaal foto’s maken werd eerst een rage, nu lijkt het haast wel een verslaving te zijn.
Nog niet zo heel lang geleden namen we op vakantie een camera mee met een rolletje van 24 en als je heel stoer was, had je een rolletje van 36.  En.. zomaar foto’s van alles en nog wat  maken, zonder na te denken, haalde je niet in je hoofd. Nee, daarentegen koos je zorgvuldig uit wat je wilde vastleggen met je camera en hoe meer het rolletje opraakte, hoe zorgvuldiger en kieskeuriger je werd met foto’s maken. Tegenwoordig maken we op vakantie van het eten alléén al een paar honderd foto’s, naast alle selfies en foto’s van bijzondere grassprietjes. En op zich is daar ook niks mis mee. We hebben gelukkig de vrijheid om zelf te bepalen hoeveel foto’s we willen maken.

Bewustwording
Maar…als jij nu ergens wel vermoedt dat je waarschijnlijk ook wel wat vraagtekens kunt zetten bij jouw digitale management, dan ben je nu bezig stap 1 te zetten van bewustwording.
Bewustwording over hoe jij omgaat met dit alledaagse en schijnbaar triviale fenomeen (of probleem?) van foto’s maken en wat er vervolgens mee te doen?, zodat je er ook nog wat aan hebt.

Wie? 
Joost van Woortman & Verdiepen coacht mensen om hun bewustwording en inzicht in hun eigen gedrag te vergroten. Dit kan bijvoorbeeld gaan om gezondheid, levenststijl, sporten en bewegen, stress of…digital management

Het zou leuk zijn als je een reactie wilt geven op deze blog of als je iets kwijt wilt over mijn website.

Next